Мавританската градина - драгоценното наследство
на ориента
В началото на VII век маврите
пресекли Гибралтар и за почти 7 века се настанили в Южна Испания. Макар че
климатът там не е така изтощително сух и горещ както в родната им пустиня, те
продължавали да считат водата за върховна ценност. На мястото на разрушените
римски водосборни съоръжения построили нови, още по-добри, благодарение на
което страната се превърнала в огромен оазис, потънал в лозя и градини.
Местното население, въпреки че запазило своите национални черти, постепенно
приело културата и начина на живот на завоевателите. Андалусия преживяла
небивал икономически и културен разцвет, а в архитектурата се появил нов стил –
мавританският. Пътешествениците, преминаващи през Гранада, Кордова и Севиля,
разнасяли по света славата на техните градини – образци на изисканост и разкош.
Когато през 16 век испанците прогонват арабите и отвоюват своята страна,
остават смаяни от красотата и изискания разкош, които заварват в дворците и
градините на нашествениците. Оттогава мавританският стил се разпространява в Европа.
Прототип на мавританските градини
е пустинният оазис – благословено място, където под сянката на финиковите палми
блика вода. Обилие от зеленина, разкошни екзотични цветя, ярки багри, упоителни
аромати – всичко, за което бленували поколение след поколение пустинните
номади, става постигната мечта в градината. Освен това при създаването на градините основен пример за мюсюлманите бил
Коранът. Както във всички религии, и в него раят е представен като прекрасна
градина. В нея за правоверните се предвижда вечен живот сред дивни дървета и
цветя и 4 реки от мед, мляко, вино и вода, които извират от един източник.
Поради това мавританската градина се създава по строго определени правила,
които се спазват стриктно, за да бъде претворена райската градина в миниатюра.
Централно място в мавританската
градина заема басейнът или фонтанът – в зависимост от наличното
пространство, като символ на райския водоизточник, основа на оазиса. От него
водят началото си 4 алеи или 4 водни канала, които се асоциират с райските
реки. Алеите разделят градината на
4 квадратни сектора, които
образуват един голям квадрат. Ако площта е голяма, всеки от малките квадрати се
разделя на още 4 квадрата, всеки от които се разделя от нови 4 алеи с център
малък водоем. По принцип мавританските водоеми не се отличават с големи
размери, важното е водата да бъде в центъра на полезрението от възможно
най-много точки, непрекъснато да проблясва сред пищната растителност.
За разлика от европейския фонтан
при мавританския няма човешки или животински фигури – Коранът е неумолим
със своята забрана да бъдат изобразявани живи същества. Рядко могат да се
наблюдават обилни и високи струи – просто ограничените водни ресурси не
допускат такова разточителство. Фонтаните са външно лаконични и служат на
своето изначално предназначение –да носят свежест в жарките дни и нощи.
Разработени са на принципа на налягането. Под тях преминава лабиринт от тръби,
снабдени с клапани, чрез които се разпределя водата из цялата градина. Поради
това най-разпространени са шадраваните, чиято струя леко надига повърхността на
водата в басейна. Басейните на фонтаните са проектирани така, че винаги да са
пълни догоре, но не преливат. По такъв начин, без да се разхищава вода, се
създава прохлада, смесена с фините аромати на добре напояваната градина. Трябва
да признаем, че това е ненадминато постижение, като се има предвид, че са
създадени на изгорена от слънцето и враждебна към всичко живо земя. Басейните
обикновено имат форма на разцъфнал лотос, което зрително разширява обема им.
Фонтаните в мавританската градина
почти винаги са разположени близо до земната повърхност, понякога даже едва с
показват над нея. Това се дължи както на нуждата да насищат околния въздух с
влага, така и на религиозните им функции, наложени от проповедниците на исляма.
Когато водата във фонтаните и басейните изпълни своите декоративни функции,
бива насочвана чрез мрежа от канали към лехите с растения с чисто практическа
цел – поливане.
Съществуват и други разновидности
на мавританската градина, но те са популярни преди всичко на Изток. В Европа и
досега се предпочита арабско-испанската форма. При нея градините обикновено се
делят на външни и вътрешни. Външните се отличават с пестелива простота и са
предназначени за домакинските нужди. Около разположен в центъра фонтан се
засаждат плодни дръвчета и черници, както и лози. Вътрешните (патио) са
със скромни размери и са характерни за ислямския свят, където животът в дома се
крие от външни очи. Обикновено са обградени от всички страни със стените на
сградите, като за преход се използват сводести галерии и аркади, често
двуетажни. В по-големите домове и палатите се изгражда сложен ансамбъл от
затворени дворчета, от чиито галерии се откриват живописни панорамни пейзажи.
Входът към градината много често се намира не в центъра, а встрани от него.
Това се прави с цел да се разчупи строгата симетрия, налагана от каноните, и да
се постигне по-свободен общ изглед. Връзката между затвореното вътрешно
пространство и откритите части на дома се осъществява чрез сводести галерии и
прозорци, увити в рози и лози.
Растителността в мавританските
градини се използва разточително, като се включват предимно средиземноморски
видове. Всяко растение бива засаждано по начин, който да подчертава
индивидуалните му достойнства. Кипариси, лимони, портокали и бадеми, финикови палми, рози, олеандри и жасмини се
разполагат свободно.
Особено място в мавританската
градина заемат розите. Култът към тях възниква в Персия и постепенно превзема
Стария свят. Маврите обособяват в своите градини розарии, като често с рози се
ограждат водните басейни. Подредени по багри и по аромат, те са обект на
възпяване в ислямската поезия. Особено ценени са щамбовите рози.
Няма коментари:
Публикуване на коментар